Vervuilde lucht door Bleed Air
Het Bleed Air systeem voorziet de airconditioning en de drukcabine van een vliegtuig van lucht. Deze lucht wordt afgetapt van compressor, het voorste deel van de motoren. De afdichting in de lagers (labyrinth afdichting) laat echter altijd enige olielekkage toe, zelfs bij een perfect onderhouden motor! Dit gebeurt vooral bij grote veranderingen in “power setting” (bv. bij de start, de klim en de daling). Het gevolg is dat rook en verbrande/oververhitte oliedampen via het airconditioning systeem in de cabine en cockpit kunnen doordringen. Tijdens een zgn. Fume Event komen er nog veel meer oliedampen vrij.
Deze vervuilde lucht komt vervolgens zonder enige vorm van filtering de cabine in. Luchtvaartmaatschappijen schermen in dit verband weliswaar vaak met de aanwezige HEPA filters, maar die filteren tot op heden uitsluitend de gerecirculeerde lucht, lucht die wordt hergebruikt nadat die al eens door de cabine is gegaan. Bovendien bevat het merendeel van de HEPA filters nog steeds geen actieve koolstoffilters, waardoor ze niet in staat zijn om de aanwezige oliedeeltjes (Volatile Organic Components) uit te filteren. De lucht aan boord van vliegtuigen vormt daarmee een ernstige bedreiging voor de gezondheid van bemanning en passagiers.
Bij bemanningsleden wordt regelmatig een divers patroon van gezondheidsklachten aangetroffen. Met name na fume events, waarbij stank (“natte hond” of “vuile sokken” lucht) en rook in de cabine optreden als gevolg van bv. olielekkages in het Bleed Air systeem. De acute symptomen bij ernstige fume events vertonen veel overeenkomsten met de symptomen die optreden na blootstelling aan koolmonoxide, formaldehyde en soortgelijke stoffen. Dezelfde symptomen komen ook voor na langdurige blootstelling aan lage concentraties van deze vervuilde lucht (zgn. Long Term Low Level Exposure).
Organische Fosfaten
Het organofosfaat tricresylfosfaat (TCP) en zijn isomeren die voorkomen in verbrande olie, veroorzaken chronische problemen voor het centraal zenuwstelsel in het menselijk lichaam. Naast deze TCPs ontstaan er bij verhitting van de olie door zgn. pyrolyse nog vele andere giftige stoffen. De mix van al deze stoffen is mogelijk nog vele malen schadelijker dan de afzonderlijke stoffen. Dit kan ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken, die met name tot uiting komen in de motoriek, de geheugenfunctie en de coördinatie.