Cabin Crew News front page

Al decennia lang bagatelliseert de industrie (zowel vliegtuigfabrikanten als luchtvaartmaatschappijen) het probleem van verontreinigde cabinelucht en de bedreiging die dat vormt voor de gezondheid.

Een goed voorbeeld van hoe daarbij de waarheid bewust geweld wordt aangedaan is te zien in dit interne bericht voor cabine bemanningsleden uit 2003 van British Airways.

Dr. Bagshaw, de schrijver van het stukje onder het kopje ‘Medical’, was destijds Hoofd Medische dienst bij BA. Hij is al jaren een boegbeeld van de industrie wat betreft de systematische ontkenning van verontreinigde cabinelucht en het Aerotoxic Syndrome. In dit bericht durft hij zelfs hardop te beweren dat het absoluut geen kwaad kan om de dampen van een synthetische olie als Mobil Jet Oil II in te ademen: “de stof kan schadelijk zijn als die in grotere hoeveelheden wordt ingeslikt, maar is niet schadelijk bij opname door de huid of inademing”.

Het Material Safety Data Sheet (MSDS) van Mobil Jet Oil II vermeldde toen echter al heel iets anders: “als iemand  dampen van deze olie inademt, dan moet hij minimaal 48 uur onder observatie worden gehouden omdat symptomen van vergiftiging soms pas later tot uiting komen”