London, 17 en 18 september

GCAQE heeft de afgelopen jaren enkele grote internationale conferenties georganiseerd over Aircraft Cabin Air Quality. Deze vonden steeds plaats in Londen, waar GCAQE gevestigd is. Deze conferenties worden altijd goed bezocht door vertegenwoordigers van luchtvaartmaatschappijen, fabrikanten, overheidsinstellingen en vakbonden van vliegend personeel en luchtvaarttechnici. Maar ook belangstellenden op persoonlijke titel (bv. omdat je werkzaam bent in de luchtvaart) zijn altijd welkom bij deze conferenties. Een unieke gelegenheid om jezelf op de hoogte te stellen van de laatste stand van zaken betreffende regelgeving, wetenschap en techniek op het gebied van (de verbetering van) luchtkwaliteit aan boord van vliegtuigen, en van de oplossingen waaraan hard gewerkt wordt. 

Nadat de Conferentie in 2021 en 2023 als gevolg van de Coronamaatregelen noodgedwongen plaats vond in de vorm van een Online Event, kon  dit evenement dit jaar weer als vanouds “live” plaatsvinden in het Imperial College te Londen, en wel op 17 en 18 september 2024.

Het was weer een interessante bijeenkomst, met updates over de laatste stand van zaken op het gebied van verontreinigde cabinelucht, filter- en sensortechnieken, verbeterde oliesoorten en de laatste onderzoeksresultaten. 

Enkele highlights van de Aircraft Cabin Air Conference 2024:

Minder giftige olie

Olieproducent Nyco  gaf een presentatie over hun nieuw ontwikkelde motorolie. Na een jarenlange ontwikkelingsperiode is deze olie nu klaar om op de markt gezet te worden, Nyco heeft afgelopen zomer de testresultaten van zijn nieuwe olie gepubliceerd (dat doen oliemaatschappijen overigens nooit, ze houden die data graag geheim), en die resultaten zijn indrukwekkend: de hoeveelheden giftige stoffen zijn zover gereduceerd dat er in de MSDS geen enkele toxische stof vermeld hoeft te worden. Dat betekent een flinke vooruitgang ten opzichte van de huidige oliesoorten! De belangrijke certificaties MIL-SPEC en SAE voor resp. de militaire- en de burger luchtvaart zijn inmiddels afgegeven en het is de bedoeling dat de Australische luchtmacht op korte termijn met deze olie gaat opereren, een belangrijke mijlpaal!

Voordat deze olie echter gebruikt mag worden in de burger luchtvaart, moet deze nog voor elk te gebruiken motortype apart gecertificeerd worden, hetgeen momenteel nog een financieel obstakel vormt: de motorfabrikanten willen hiervoor een forse vergoeding krijgen (in de orde van USD 25.000.000). Naar verwachting zal het dan ook nog enige tijd duren voordat deze aanzienlijk minder giftige olie beschikbaar komt.

Concurrent Eastman is achter de schermen ook al geruime tijd bezig met de ontwikkeling van een minder toxische soort motorolie, maar hoever zij daarmee zijn en wanneer dat product op de markt zal komen is op dit moment nog onzeker.

Bloedtest prof. Clem Furlong

Prof. Clement Furlong heeft samen met zijn team meer dan 15 jaar gewerkt aan een bloedtest die eenduidig kan aantonen of iemand is blootgesteld aan TCP. Hun lange zoektocht heeft uiteindelijk een betrouwbare zgn. Bio marker opgeleverd, een meetbare substantie in het bloed die blootstelling aan TCP aantoont. Pas met de komst van de nieuwste generatie massaspectrometers werd het mogelijk om via zeer exacte bepaling van de aanwezigheid van bepaalde deeltjes deze blootstelling eenduidig vast te stellen.

Op dit moment kan deze test nog uitsluitend in het lab in Seattle worden uitgevoerd, en is de testcapaciteit nog beperkt tot maximaal 8 per dag. Bovendien moet het transport van een te testen bloedmonster aan strenge voorwaarden voldoen om een geldige test mogelijk te maken. 

Publicatie van de onderzoeksresultaten zal naar verwachting eind november plaatsvinden. De Australische piloten vakbond AFAP zal in 2024/205 het team van prof. Furlong ondersteunen om te zorgen dat de test gefinaliseerd wordt met internationale certificering en het nemen van bloedmonsters door vingerprik. Dat type bloedmonster kan bovendien eenvoudig per normale post verstuurd worden. Een groep Australische piloten levert hiervoor de benodigde bloedmonsters aan. Tegelijkertijd wordt de testcapaciteit wordt vergroot tot ca. 200 tests per dag. Op de wat langere termijn zal de test ook in andere labs (bv. in Europa) uitgevoerd kunnen worden, waarmee deze eenvoudiger beschikbaar zal zijn na een Fume Event.

VOC/Ozone converters en filtertechniek

Er waren meerdere presentaties over de vorderingen op dit gebied:

BASF

BASF presenteerde hun nieuwe VOC/Ozon Converter. Volgens BASF verwijdert deze nieuwste versie een aanzienlijk groter deel van de aanwezige stoffen (bv. Ozon, Toluene, Propylene) dan voorgaande modellen. En ook van Ultra Fine Particles verwijdert deze een flink deel. De BASF VOC?Ozone converter is momenteel alleen beschikbaar voor A320 family.

PTI

PTI is een grote fabrikant van een breed scala aan filters, o.a. voor brandstof- (fuel tank inerting system), hydraulische- en bleed air systemen. Ze opereren zowel in de militaire- als de burgerluchtvaart markt (46/54%). PTI pakt met hun nieuwe bleed air filter systeem het probleem van verontreinigde bleed air op 3 manieren aan:

1: High temperature Contaminant removal: deze nieuwe filters bestaan uit een combinatie van filter en katalysator: Dit Advanced Technology Filtration system kan zowel in nieuwe- als bestaande vliegtuigen worden ingebouwd. Het filtert de gehele bleed air flow (hoge temperaturen/ hoog volume) en verwijdert zowel Aerosols (vloeistofdruppeltjes, UFP’s), als Gassen/VOC’s en Ozon. Het systeem is nog wel in de testfase.

2: Cabin air filtration: Deze filters (lagere temperaturen/flow) zijn al langer in gebruik op o.a. diverse modellen van Boeing, Airbus e.a. Het bevat een effectief HEPA filter. Verwijdert bacteriën, schimmels en virussen, kan ook VOCs verwijderen.

3: ionisatie: dit systeem moet deeltjes uit de luchtstroom halen d.m.v. ionisatie, waardoor deze uit hun baan afgebogen worden. Zit nog in de testfase. Uiteindelijk doel van PTI is om een geïntegreerde oplossing te bieden voor de aircraft environment.

ASHRAE

Dr. Richard Fox van American Society of Heating, Refrigerating and Air Conditioning Engineers ASHRAE gaf een presentatie over het project dat ASHRAE heeft opgezet om VOC converters te kunnen testen en de problemen die men daarbij tegenkwam. Doel van het project was om eindgebruikers te kunnen adviseren of  de toepassing van VOC Ozone converters voor hen zinvol is. De uitkomst van de testen was dat VOC/Ozone converters t.o.v. Ozone converters een flinke verbetering geven in de verwijdering van UFPs en diverse andere vervuilende componenten zoals Carbonzuren en Aldehyden. Het blijft hierbij wel van groot belang dat operators de vervuiling van ECS systemen tot een minimum beperken, en decontaminatie procedures optimaliseren.

Klik hier voor de volledige lijst met sprekers, met een korte samenvatting van hun presentatie