Technisch Specialist

Marko Tesselaar heeft 35 jaar als vliegtuigtechnicus  gewerkt voor KLM. Door zijn activiteiten voor de vakbond NVLT heeft hij daarnaast ervaring opgedaan in zowel intern KLM- als extern ambtelijk overleg. Met de zo opgedane kennis en ervaring is hij een waardevolle aanvulling voor het Team van Stichting Fly Aware.

Marko: “Jarenlang heb ik met ontzettend veel plezier gewerkt aan die Airbussen en Boeings. Eerst drie jaar in de onderhoudshangaar en daarna op het platform. Vliegtuigen was echt een hobby voor me. Ik ging de hele wereld over, veel met klanten gewerkt, allerlei leuke klussen gehad en soms tot de ellebogen in de olie om een kapot vliegtuig weer werkend te krijgen. In 2013 begon ik vage klachten te krijgen en was ik erg moe. Om toch volledig te kunnen werken ben ik toen naast mijn baan ook deels voor de vakbond van luchtvaarttechnici NVLT gaan werken als Health & Safety Rep., iets wat altijd al mijn aandacht had.

Ik was veel in Afrika geweest, dus het onderzoek naar mijn klachten richtte zich in eerste instantie op tropische ziektes. Vervolgens bezocht ik diverse andere specialisten, maar er kwam helaas geen diagnose. Toen een oud KLM purser mij vertelde over het Aerotoxic Syndrome kwam langzaam het besef, zeker na een bezoek aan neuroloog Hageman die de klachten herkende. Hierna volgde een lange periode van vallen en opstaan, werkaanpassingen  en uiteindelijk complete uitval in 2020 met een abrupt einde aan de carrière in de luchtvaart en daardoor ook bij de vakbond.

Vanuit mijn functie binnen de vakbond NVLT nam ik deel aan intern KLM overleg, in de Nationale Adviesgroep Cabinelucht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat schoof ik aan bij het overleg over verontreinigde cabinelucht. Ik heb daardoor kennis opgebouwd van de dossiers binnen dit overleg en heb daarbij ook Stichting Fly Aware leren kennen.

Na mijn vertrek bij KLM heb ik besloten mijn krachten in te zetten voor Stichting Fly Aware en de GCAQE (Global Cabin Air Quality Executive) om hen te assisteren en adviseren op gebied van techniek en wetenschappelijke onderzoeken. Daar ligt, gezien mijn ervaring op het Aerotoxic dossier, mijn mogelijkheid om deze ontwerpfout in de vliegtuigen en de ernstige gevolgen daarvan aan te pakken. Tevens probeer ik mensen zoveel mogelijk bij te staan in hun zoektocht naar antwoorden en medische vraagstukken want helaas lopen ze nog al te vaak tegen de medische deur net als ik dat ook meemaakte helaas.”